si nuFF

Wednesday, August 10, 2011

G6PD



daH berHabuk da umAh nih taK bERhapdet.... huRm dah 10 Ramadhan da kan ari nih... beShhhnyeWWW.... Ramai yang daH shopping raya da..oRder kuih raYa jGn kATa la, seBelom puAsa da oRder.. kuikuikui... ha.. koraNg taw tak dalam pAda order2 kuih ke kaCang ker korAng kene aLert taw... nak2 dkt kaCang nih...


*

*

*

*

*


KACANG PARANG!!!!


dia taK membahayakan kaum peREmpuan, tp kaum ADam nih... tp bukan suMe la... saPEr yang ADa G6PD mmg takleh maKan kaCang nih... bahaya....




nak taw per G6PD???


G6PD (Glokosa – 6 – Fosfat Dehidrogenase) merupakan sejenis enzim keturunan yang terdapat di dalam sel darah merah manusia. Kekurangan enzim ini boleh memusnahkan sel darah merah apabila terdedah kepada jangkitan, ubatan tertentu ataupun makanan.
G6PD sering dikaitkan dengan kromosom X, justeru masalah ini lazimnya berlaku kepada lelaki.



Bagaimana masalah ini dikesan?


Penyakit ini dapat dikesan melalui ujian darah sebaik saja seorang bayi itu dilahirkan. Ujian darah itu akan mengesan keberkesanan enzim berkenaan.

Antara masalah yang mungkin timbul di kalangan bayi baru lahir adalah jaundis. Disebabkan kekurangan enzim itu, sel darah merah bayi mudah pecah. Ini menghasilkan kandungan bilirubin yang tinggi.Kandungan bilirubin yang terlalu tinggi boleh menyebabkan keadaan toksik kepada otak. Jika tidak diubati boleh menyebabkan kecacatan kepada bayi.



Di antara ubat-ubatan yang boleh membawa komplikasi :


Ubat-ubatan penyakit malaria dan antibiotik yang mengandungi kandungan sulfur. Selain daripada ubat, kacang parang jenis “fava beans “ juga boleh menyebabkan oksidasi sel darah merah. Selain itu juga komplikasi G6PD juga dikaitkan dengan penggunaan ubat serangga.


Rawatan :


Cara rawatan yang utama adalah mengelakkan daripada perkara yang boleh menyebabkan acute hemolysis seperti yang dinyatakan di atas. Kadangkala sel darah merah yang pecah secara keterlaluan memerlukan pemindahan darah. Perlu diingatkan juga, masalah G6PD ini disebabkan kekurangan penghasilan enzim dan ini adalah masalah yang akan kekal buat selamanya.

ha...bahayakan kat kACang paRang nih??? takot pulak bebuDaK lelaKi yang tak taw dia ada G6PD termakan kacang nih.. cian dioRg... pARents kekadang terlepas paNdang... lgpun taK kan nak ikoT jer aNak 24 jam... betOl tak???

jaDi sAma2 la kite aLert teNtang penyaKit + kaCang nih...

p/s : Alhamdulillah iA takde G6PD

tpkan kaCAng tu sGtla sedapnyerrr... sKe sgt.... huhuhu...






iA toDay dah tuRn to 10 month.. keJap jer.... aRi nih biLe tgK kalendar bR teringAT dia da 10 bulan... baLik Karang Nak sNap gambo buDak demol tu... kenangAN... dah masuk 10 bulan nih mula la mCM2 peEL... baRu2 nih da paNdai buAt bunyi moTO tu....bROOOOOMMMMM..... klo bunyi jER taKper, nih siAP ada aIr liuQ sKAli..baSAH kolAr baJu tu keKAdang... huRM, sabo jerLA...



5 comments:

  1. g6pd nie slalunyer kene kt baby baru lahir...anak kawan atie sorang terkena.....kene pantang makan kekacang....ubat nyamuk ngan ubat gegat pun kene jauhkan...

    ReplyDelete
  2. sgt2 kena alert bg parents ang org yg ada G6PD...very good info nih ;)....happy 10 months old iA...jgn noty2 sgt...cian kt mama tu...;)

    ReplyDelete
  3. ingat kan pe la tajuk tue..hee..

    slmt pose kak..=)

    ReplyDelete
  4. syukur Alhamdulillah.. anak2 kita sihat.. kita yg paling pening kalau anak2 sakit ye sha?

    ReplyDelete

tQ to aLL da fM sWitz... fM will caTch u laTEr.. muaaHHxxx